Energijske Vaje Jogoda in dnevna energijska rutina

Uvod – Zakaj energijske vaje in kaj pridobimo z energijski vajami Jogoda

Jogoda ali energijske vaje, opisane v knjigi Jogoda, so močna in poglobljena transformativna tehnika jogijskih vaj, ki jih lahko izvaja prav vsakdo, ne glede na izkušnje, predznanje ali leta. Z redno energijsko rutino in doslednim izvajanjem energijskih vaj elektriziramo in zdravimo telo, saj zavestno, z močjo svoje volje dovajamo energijo v posamezne dele telesa. Povečana energija pomeni tudi več radosti in veselja v življenju, poleg tega pa z izvajanjem energijskih vaj razvijamo moč volje, koncentracijo, zavedanje in zaznavanje življenske energije ali prane, kar vodi do miru in harmonije v osebi, ki energijske vaje izvaja, pa tudi v njeni okolici.

Avtor energijskih vaj je veliki mojster joge Paramhansa Jogananda, ki je zaslovel s svojo Avtobiografijo jogija in je v veliki meri zaslužen za razcvet joge na zahodu in po svetu nasploh. Joga je med drugim tudi skupek številnih znanstveno podprtih tehnik in metod; ena od njih so Jogoda ali energijske vaje. Kako temeljno vlogo pri zavedanju, zaznavanju in obvladovanju energije igrajo Joganandove energijske vaje, pove njegov odgovor na vprašanje, kaj bi vzel s seboj na samotni otok: »Energijske vaje!«

Energijsko polje in energijski sistem

V priročniku nas avtor Jayadev Jaerschky, dolgoletni učenec neposrednega Joganandovega učenca Swamija Kriyanande, korak za korakom popelje do razumevanja osnov, ki so pomembne za pravilno izvajanje energijskih vaj. Seznani nas s prano ali življenjsko silo, energijo in njenimi viri. Pojasni, kako sta moč volje in energija povezani, kako je zbranost pri izvajanju energijskih vaj bistvenega pomena, saj tako razvijamo veliko telesno moč, pa tudi veliko zavest o energiji, ki nas obdaja in jo zavestno dovajamo v telo. V obliki nazorno prikazanih vaj nas nauči, kako energijo zaznavati, da spoznamo občutek, ki se rodi ob dovajanju energije v telo skozi podolgovato medulo ali božja usta, kot imenujemo predel v zatilju, skozi katerega dovajamo energijo oziroma preko katerega se hranimo s prano.

Kaj je energijska vaja

Energijske vaje so pravzaprav metoda obvladovanja prane ali življenjske energije. Zaznavanje, nadzorovanje in krepitev prane so eden glavnih ključev do skrivnosti privabljanja sreče na vseh področjih življenja. Prana je svetloba za telo, um in dušo in je po svoji naravi inteligentna. Njena bistvena značilnost je, da zdravi s svojo notranjo inteligenco in močjo; to je zdravilna moč narave v nas, je moč samozdravljenja v naših telesih.

Jogananda razloži fizični učinek energijskih vaj na način, da pojasni, da so zaradi dovajanja prane ali življenjske energije v telo prav vse celice obdane z obročem super nabite električne življenjske energije in tako obvarovane pred propadanjem in vdorom bakterij. Z energijskimi vajami tako v popolnem zdravju ohranjamo mišice, vsa telesna tkiva, kosti, kostni mozeg, možgane in celice. Če je prana uravnotežena in visoka, lahko zaščiti ogroženi del telesa in popravi poškodovanega.

Energijske vaje imajo z zavestnim obvladovanjem prane tudi globok zdravilni učinek na um. Ena od definicij Jogode oziroma energijskih vaj je tudi, da gre za sistem telesne, duševne in duhovne popolnosti in metodo za preprečevanje bolezni ter duševne šibkosti in trpljenja. Telesne celice sprejemajo in shranjujejo naša čustva, občutke in misli, izkušnje, travme … Ko s pomočjo energijskih vaj pošljemo svetlečo kozmično prano iz podolgovate medule proti telesnim celicam, pride do čustvenega in psihološkega zdravljenja na celični ravni. Pri določenih vajah je za še večji učinek priporočljivo uporabljati tudi v knjigi predlagane afirmacije.

Energijske vaje imajo z dovajanjem svetlobne prane tudi pomemben duhovni učinek. Z redno dnevno rutinsko vadbo je notranja svetloba vedno močnejša, poveča se zavedanje človeka o sebi kot bitju energije, svetlobe; ne istoveti se več s telesom, sestavljenim le iz kosti, mišic in svoje teže. Prana prihaja iz vesolja in ima božanski izvor, zato nas zavestni stik z njo vedno poduhovi in tudi dvigne našo zavest. Pomembno se je zavedati, da je prana oziroma življenjska energija pravzaprav povezava med materijo in zavestjo, med telesno in duhovno zavestjo; je točka povezave z Duhom.

Pred vadbo smo v priročniku opozorjeni, naj energijske vaje izvajamo počasi, nežno in ritmično, brez sunkovitih gibov. Gibanje mora biti harmonično. Če je kakšen telesni del šibak ali poškodovan, mu pošiljamo energijo zelo nežno in počasi, postopoma z dnevno energijsko rutino se bo okrepil. Z intenzivno močjo volje in naporom se lahko zelo hitro pozdravimo, saj nam energijske vaje dajo moč, da kozmično življenjsko energijo kot zdravilni vir spravimo v stik z obolelimi tkivi. Občutimo lahko dejanski tok energije kjer koli v telesu in kadar koli si zaželimo.

Jogoda – sistem energijski vaje, dnevna energijska rutina

Celotna energijska rutina obsega 39 energijskih vaj. Priporočljivo je začeti z razdelitvijo vaj na manjše sklope; naredimo toliko vaj, kot jih lahko naredimo v 15 do 20 minutah. Naslednji dan nadaljujemo z naslednjim sklopom vaj, ki jih spravimo v ta časovni okvir. Počasi prej pridemo do cilja, to je osvojiti vse energijske vaje in jih spraviti v energijsko rutino izvajanja enkrat do dvakrat dnevno po 15 minut.

V knjigi so predstavljene tudi smernice za pravilno izvajanje dnevne energijske rutine energijskih vaj. Najpomembnejša je uporaba moči volje, kajti večja, kot je volja, večji je pretok energije. Gre za osnovno vodilo pri izvajanju energijskih vaj in je tudi največkrat poudarjeno.

Sledi zavedanje pretoka energije. Pri tem je koristno, če si predstavljamo, kako energija vstopa v telo skozi podolgovato medulo in se pretaka v različne dele telesa. Napnemo se z voljo, se sprostimo in čutimo.

Dnevno energijsko rutino vadimo z globoko pozornostjo, saj energija sledi misli in prana se bo usmerila tja, kamor je usmerjen um.

Vadimo bodisi postopno napetost bodisi napetost proti uporu. Številne vaje zahtevajo postopno gibanje od nizke, srednje do visoke napetosti, dokler del telesa ne zavibrira. Visoko napetost zadržimo nekaj trenutkov, potem postopoma umikamo energijo in se sprostimo. Pri določenih vajah pa ne uporabljamo postopne, temveč nespremenljivo napetost, kot bi potiskali ali vlekli proti uporu. Pri vajah je navedeno, katero vrsto napetosti je treba uporabiti.

Ko vadimo s posameznimi deli telesa, miselno pošiljamo energijo v središče vsakega dela; tako se življenjska sila ne bo razširila le v mišice, temveč v vsa tkiva.

Nekatere vaje zahtevajo dvojno dihanje, ki omogoča globlji vdih in izdih, s čimer se kri napolni s kisikom. Te vaje so posebej označene.

Da bi pri energijskih vajah dosegli kar največje koristi, poskušamo z napenjanjem izolirati vsak del telesa posebej, vsi drugi pa naj bodo sproščeni.

Pomembno je ohranjanje pogleda v točki med obrvmi. Vaje sicer izvajamo z zaprtimi očmi, to nam bo pomagalo bolje občutiti energijo, ki jo iz podolgovate medule pošiljamo v posamezne dele telesa.

Nikoli ne ustvarjamo napetosti do te mere, da bi prišlo do bolečine ali nelagodja. Če kakšne vaje zaradi prisotne bolečine ne moremo izvesti, jo lahko izvedemo samo miselno, z zaprtimi očmi; tako, da v ta del telesa pošiljamo zdravilno svetlobo.

Dnevno energijsko rutiono energijskih vaj je priporočljivo izvajati na svežem zraku, po možnosti na prostem ali pri odprtem oknu; če to ni mogoče, se jih lahko izvaja kjer koli, lahko tudi sede ali leže.

V knjigi Jogoda so vaje nazorno prikazane z ilustracijami, predlagan pa je tudi YouTubov kanal, s pomočjo katerega lahko vadimo.

10 primerov energijski vaj  in dnevne energijske rutine

Oglejmo si nekaj energijskih vaj bolj podrobno, ki jih naj postane naša dnevna energijska rutina.

  1. Polnjenje hrbta: postopno napnemo in sprostimo spodnje hrbtne mišice tik pod pasom, izmenično trikrat levo in desno. Nato napnemo in sprostimo srednje hrbtne mišice na območju lopatic in nazadnje zgornje hrbtne mišice, čez ramena, tik pod vratom.
  2. Polnjenje vratu: z dvojnim izdihom počasi sprostimo in spustimo glavo, dokler se brada ne dotakne prsnega koša ali je blizu njega, potem z dvojnim vdihom počasi potegnemo glavo navzgor in nazaj, pri čemer vratne mišice vibrirajo. Z dvojnim izdihom se počasi spustimo navzdol. To večkrat ponovimo.
  3. Nastavitev vretenc: rahlo se nagnemo naprej in s pestmi zadaj močno pritisnemo na mišice na obeh straneh hrbtenice. Začnemo pri dnu hrbtenice in s členki pritiskamo navznoter in navzgor, upognemo hrbtenico, potisnemo zgornji del telesa nazaj in se dvignemo na prste na nogah. Ta gib ponovimo tako, da se členki z vsakim ciklom postavijo eno vretence više.
  4. Polnjenje možganskih celic: s členki hitro udarjamo po lobanji in čelu ter tako spodbudimo energijo v možganskih celicah.
  5. Vaja za medulo: združimo kazalec, sredinec in prstanec vsake roke, jih položimo na medulo in jih s pritiskom večkrat zavrtimo v majhnih krogih v vsako smer. Nato z dvojnim vdihom glavo počasi nagnemo nazaj proti pritisku prstov. Z dvojnim izdihom sprostimo napetost in z odločnim, vendar ne nasilnim gibom spustimo brado na prsni koš. Večkrat ponovimo.
  6. Polnjenje prstov na rokah: s sproščeno spuščenimi rokami ob straneh močno odpremo in zapremo dlani, večkrat, z napetostjo. Vajo ponovimo z iztegnjenimi rokami na vsako stran, nato z rokami, iztegnjenimi pred telesom in nazadnje z rokami, iztegnjenimi nad glavo.
  7. Hoja na mestu: hodimo na mestu s pretiranim korakom marša, visoko dvigujemo kolena in zamahujemo z nasprotno roko. Naredimo od 50 do 100 korakov in se pri tem zavedamo energije, ki prihaja v telo in gre skozenj.
  8. Polnjenje želodca: popolnoma izdihnemo, medtem ko zgornji del telesa prenašamo naprej in se z rokami opremo na stegna. Še vedno ob izdihu močno potegnemo trebuh navznoter in ga držimo ob hrbtenici, dokler ne postane neprijetno. V drugi fazi vaje ponovno izdihnemo, nadaljujemo s položajem naprej, pri čemer tokrat potegnemo trebuh navznoter in ga potisnemo ven tolikokrat, kolikor nam je še prijetno. Vaja ima še dve v knjigi opisani fazi, namenjeni pa sta že bolj izkušenim vaditeljem energijskih vaj.
  9. Polnjenje kolkov: ujamemo ravnotežje na desni nogi, krožimo z iztegnjeno levo nogo v srednje velikih krogih s stopalom blizu tal. Izvedemo tri ali več krogov v vsako smer. Ponovimo z drugo nogo.
  10. Dvojno dihanje brez napetosti: je zadnja vaja v sklopu 39-ih. Z mislimi ostajamo v točki med obrvmi, z zaprtimi očmi gledamo navzgor, pesti dvignemo k prsim, držimo jih obrnjene naprej. S popolno sproščenostjo in dvojnim izdihom počasi iztegnemo roke pred seboj. Ustavimo se in uživamo v pretoku energije po telesu. Z dvojnim vdihom počasi povlečemo roke nazaj k prsim, se ponovno ustavimo in začutimo pretok energije. Večkrat ponovimo.

To je le 10 energijskih vaj iz celotnega sklopa 39-ih, vendar bo to dovolj, da dobimo občutek za namen in globino izvajanih vaj. Na koncu lahko zaključimo tako, da trikrat izrečemo AUM, enkrat za telo, enkrat za um in enkrat za dušo. Nato svojo visoko energijo prenesemo tudi na druge  ̶  na pozitiven način. Treba se je izogniti temu, da bi se energija drugim vsiljevala; ostane naj mirno odprta in sprejme ustvarjalnost ter izvirnost vsakega posameznika. Energija je tekoča, in bolj kot se zavedamo tega toka, tudi zaradi izvajanja energijskih vaj, bolj se učimo pretakanja z drugimi in z življenjem.

Prednosti energijski vaj in energijske rutine

Vsi ljudje, ne glede na to, ali se tega zavedamo, smo na duhovni poti k rasti in združitvi s kozmičnim virom, iz katerega smo prišli; lahko ga poimenujemo Bog ali kako drugače. Duša je kot zlato. Vedno ostane zlata, četudi je zakopana globoko pod debelimi plastmi človeških nepopolnosti. Življenje je dolga evolucijska lestev, ki nam pomaga, da splezamo iz človeških nepopolnosti, da bi razkrili svoje notranje zlato bistvo.

Če smo na duhovni poti zavestno, s tem močno pospešimo svoj duhovni razvoj. Prav to pa je tudi duhovna vloga energijskih vaj  ̶  pospešujejo naš duhovni razvoj; z vadbo namreč razvijamo moč volje, zaznavanje energije, samozavedanje, koncentracijo in notranji občutek povezanosti z vesoljem, stvarstvom.

Vsaka jogijska praksa nam pomaga doživeti določen vidik Duha: mir, spokojnost, ljubezen, radost, svetlobo, zvok ali modrost. Z energijskimi vajami izkusimo Duha v njegovem vidiku moči. Naš duhovni razvoj je močno okrepljen.

V vsakdanjem življenju lahko energijo, pridobljeno z izvajanjem energijskih vaj, uporabimo za bolj praktične, a nič manj pomembne namene. Glavno načelo je: »Večja, kot je volja, večji je pretok energije.« To načelo lahko vpletemo v prav vse vidike našega življenja, na primer v ljubezen: »Večja, kot je volja do ljubezni, večji je tok ljubezni.« Ljubezen je odločitev, navada, ki jo je mogoče okrepiti z močjo naše volje. Ta močnejši tok ljubezni nas osreči bolj kot kar koli drugega.

Enako velja za okrepitev sreče, radosti, navdiha ali uspeha na katerem koli področju: »Večja je volja do uspeha, večji je tok uspeha.«

Yogananda uči, da je moč volje izjemen dejavnik, ki lahko sproži gibanje v kozmični energiji.

Avtor nam v epilogu dragocenega priročnika položi na dušo dragoceno zaključno misel: »Knjige, naj bodo vsebinsko še tako bogate, nas lahko naučijo le nekaj. V jogijski tradiciji velja, da so najpomembnejše oblike učenja osebna praksa in izkušnje.« In doda: »Naj vas vadba Jogode blagoslovi z boljšim in višjim življenjem!«